مداس

ساخت وبلاگ

دامداری صرفاً مدیریت و پرورش حیوانات اهلی، دام یا مزرعه به منظور به دست آوردن گوشت و فرآورده های آنها (شیر، تخم مرغ، چرم و غیره) است. همچنین می توان آن را به عنوان فعالیت اقتصادی که شامل پرورش حیوانات اهلی برای مصرف انسان و به دست آوردن گوشت، شیر، پشم، خز، عسل و غیره توصیف کرد.

دامداری یکی از قدیمی ترین فعالیت های اقتصادی بشر است که توسط انسان های اولیه آغاز شده است. تامین غذا، پوست، پوست، استخوان، شیر و سایر محصولات حیوانی را بدون رفتن به جنگل برای شکار تضمین می کند. دامپروری شامل پرورش گوسفند، گاو، بز، طیور، خرگوش، حلزون، ماهی و زنبور عسل است.

 

اهمیت و فواید دامداری چیست؟

دامداری یک فعالیت حیاتی در توسعه بشریت است و همچنان جایگاه برجسته ای را در میان فعالیت های اولیه اقتصاد جهانی به خود اختصاص می دهد. محصولات غذایی با کیفیت بالا مانند گوشت، تخم مرغ، شیر، پنیر و غیره تولید می کند.

سایر بخش های اقتصادی محلی به طور مستقیم یا غیرمستقیم از فعالیت آن سود می برند: صنایع تبدیلی مواد غذایی، صنایع دستی، گردشگری و مهمان نوازی. این یکی از معدود فعالیت های اقتصادی مولد انسانی است که واقعاً پایدار است. فرصت های شغلی ایجاد می کند و به عنوان منبع درآمد عمل می کند.

همچنین می تواند به عنوان یک سرگرمی برای برخی افراد باشد. می تواند به کشور کمک کند تا از طریق صادرات محصولات دامی درآمد ارزی داشته باشد. این امر ارزش پول محلی را بیشتر تقویت خواهد کرد. حیوانات بزرگتر مانند گاو، اسب و الاغ را می توان برای برخی از عملیات های مزرعه ای خاص مانند شخم زدن، سخت گیری و حتی حیوانات باربر استفاده کرد.

 

انواع دامپروری

انواع مختلفی از سیستم های پرورش دام وجود دارد که با فرآیندهای تولیدی که در هر یک از آنها انجام می شود متمایز می شوند. در همه این موارد، نرم افزار مدیریت دام میتواند راهگشا باشد و در مدیریت سیستم کمک کند.

 

دامپروری فشرده

دامداری فشرده دامداری است که در آن دام ها با درجه حرارت مناسب، خوراک و مراقبت های بهداشتی لازم برای تولید سالم و سریعتر دام نگهداری می شوند. در این سیستم انتخاب نژادها برای انواع مختلف تولید انجام می شود. هم سرمایه و هم کار فشرده است.

دامداری نیمه فشرده

دامداری نیمه متراکم دامداری است که در آن حیوانات نگهداری می شوند و تغذیه می شوند، اما اجازه می دهند چرا یا در اطراف مزرعه حرکت کنند تا در یک منطقه محصور در منطقه مزرعه جمع آوری کنند.

دامپروری گسترده

دامپروری گسترده دامداری است که در زمین های وسیعی مانند چمنزارها، مراتع یا کوه ها انجام می شود تا حیوانات به چرا و بهره برداری از منابع طبیعی مناطق مختلف بپردازند. معمولاً با حیواناتی انجام می شود که با نوع زمینی که قرار است به آنجا بروند سازگار هستند. این سیستم حفاظت از اکوسیستم را ترویج می کند.

دامداری عشایری

دامداری عشایری با چرای حیواناتی مانند گاو در وسعت وسیعی از زمین به گونه ای است که آنها رژیم غذایی طبیعی دارند. در این سیستم حیوانات برای خوردن غذاها و منابع مختلف به سرزمین های مختلف برده می شوند. این نوع دامداری به عشایر یا نیمه عشایری معروف است. این نمونه برای افرادی است که در مناطق خشک زندگی می کنند که در آن انجام کشت دشوار است، مانند برخی از مناطق در آفریقا و آسیا.

پرورش دام غیر انسانی

دامداری غیرانسانی به دامداری گفته می شود که در آن حیوانات بسته به فصل سال به مناطقی که مزارع آن غذا دارد منتقل می شوند. این سیستم دامداری بسیار سودمند است زیرا حاصلخیزی خاک را به لطف کود دام افزایش می دهد. حیوانات از علف‌ها و سبزیجات مختلف تغذیه می‌کنند و در پراکندگی دانه‌ها، از جمله، نقش دارند. در حال حاضر، مزرعه گاو غیر انسانی عمل چندانی ندارد. با این حال، هنوز هم در مناطق مختلف آفریقا انجام می شود.

دامداری ارگانیک

کشاورزی ارگانیک یک سیستم تولید دام با هدف به دست آوردن غذای با کیفیت و بدون استفاده از مواد شیمیایی مصنوعی مانند سموم دفع آفات، کودهای شیمیایی و غیره است و همچنین حیوانات به فضای وسیعی نیاز دارند و از محصولات طبیعی تغذیه می کنند.

حساب دام نشان دهنده همه انواع حیوانات مانند گاو، گاومیش، گوسفند، بز، اسب و غیره است و عمدتاً برای تولید گوشت، شیر یا پشم پرورش می یابند. دامداری با تولید گوشت، شیر و تخم مرغ از حیوانات اهلی همراه است و اینجاست که اهمیت نرم فزار مدیریت دام برای مدیریت هوشمند دامداری، بیش از پیش مورد توجه خواهد بود.

نرم افزار مدیریت دام، نرم افزار پرورش گوسفند، مدیریت دام سبک، پرورش صنعتی گوسفند، مداس

مداس...
ما را در سایت مداس دنبال می کنید

برچسب : نرم افزار مدیریت دام, مدیریت دام سبک, نرم افزار پرورش گوسفند, پرورش صنعتی گوسفند, مدیریت دام, پرورش گوسفند, مداس, نویسنده : s-v-kh ms-dos بازدید : 105 تاريخ : سه شنبه 17 خرداد 1401 ساعت: 11:16